Brussel zal altijd een speciale plek voor me blijven. Zoals ik ooit heb opgeschreven op een bord voor een protest voor een betere luchtkwaliteit:
Ik heb mijn hart verloren in Brussel, maar mijn longen schreeuwen dat ik hier weg moet.
Ik heb hier veel mooie, inspirerende en hartverwarmende mensen ontmoet. Ik heb met veel plezier tijd en energie geïnvesteerd in verschillende sociaal culturele projecten voor en met de lokale buurten, vooral in de Rue du Progrès in Schaarbeek waar La poissonnerie is gevestigd. En last but not least is het de plek waar ik mijn oude stalen racefiets heb achtergelaten voor die keren dat ik “La Capital” bezoek. Het is altijd een plezier om op mijn snelle wielen met dunne banden door de stad te rijden, vooral als ik door de (im)mobiliteitspuzzel manoeuvreer die Brussel is. Op een gegeven moment stond Brussel samen met Antwerpen en Detroit in de top 3 van de wereld wat betreft files.
Maar het is goed om te beseffen dat fietsen geen spelletje is. De (verkeers)regels lijken niet te bestaan en de gevolgen van fouten kunnen keihard zijn. Deze spookfiets die gisteren mijn pad kruiste in Anderlecht was daar een goede herinnering aan. Spookfietsen blijven achter als gedenkteken op plaatsen waar fietsers omkwamen in het verkeer, niet alleen in Brussel, maar ook in Vlaanderen en andere delen van de wereld.

De oorsprong van deze traditie ligt in de Verenigde Staten aan het begin van de jaren 2000. In Amsterdam verschenen de witgeverfde fietsen al in de jaren 60 toen anarchisten en andere progressieve mensen probeerden een systeem van gratis zwevende fietsen te creëren die iedereen kon gebruiken. Helaas eindigden veel van deze fietsen niet drijvend maar zinkend in de Amsterdamse grachten. Zwart zou een betere kleur zijn geweest voor de spookfietsen, behalve dan dat ze niet alleen geplaatst zijn om onze gevallen trappende kameraden te herinneren, maar ook om automobilisten te herinneren aan en te waarschuwen voor voertuigen die meer potentie hebben om te doden. Er zijn verschillende andere burgerinitiatieven in Brussel die streven naar een veiligere omgeving voor voetgangers, fietsers en inwoners van de stad:
- Critical Mass: fietsers die elke laatste vrijdag van de maand (volgende week dus weer op vrijdag 27/9) om 18:00 uur verzamelen in de Haven van Namen voor een gezamenlijke fietstocht door de stad om onze aanwezigheid te markeren. Het is een internationaal initiatief omdat het een veelvoorkomend probleem is in steden over de hele wereld. Dus kijk op internet of bij je fietsvrienden of er een kritische massa is in jouw stad!
- 1030/0 die ernaar streeft om het aantal doden in het verkeer terug te brengen naar 0, na verschillende dodelijke ongevallen in korte tijd.
- Bxl’air en Filtercafé: meer gericht op de luchtkwaliteit waarvoor ik denk dat de enige duurzame oplossing is om het verkeer in de stad drastisch te verminderen en daarmee ook de veiligheid in het verkeer te verbeteren.
Deze onderwerpen zijn belangrijk om aan te stippen en te bespreken komende zondag tijdens carefree sunday in Brussel. De naam is een beetje misleidend want er zullen nog steeds heel wat auto’s, bussen, taxi’s, hulpdiensten rondrijden in de stad dus blijf veilig, hou je oren en ogen open en waarschuw elkaar.
Er rest ons nog maar één ding te zeggen: